söndag 10 augusti 2008

SINGLE HITS 101

So kids, vad lyssnar ni på nu för tiden?
Jag har min lilla rosa shuffle, den rymmer ungefär 200 låtar, jag jobbar ständigt på att hålla mitt innehåll så tight som möjligt. Sådär så att den är så uppdaterad och svinbra så att man vill lyssna på varje låt. Aldrig skippa. Fast det gör man ändå för att man är så nyfiken på vad som kommer sen.
De senaste nyförvärven ligger i toppen på spellistan så klart. Låt mig tipsa lite:

Katy Perry - I kissed a girl
Mycket roligt. Etta på Billboardlistan i konservatismens hemland. "I kissed a girl and I liked it - the taste of her cherry lipstick" Pride. Även i musikindustrin. Har lyssnat in fler Katy Perry-låtar. Inte alls lika bra.

Kid Rock - All summer long
2008:s trevligaste sommarlåt. I all sitt Sweet Home Alabama-romantiserande. Han utger sig för att vara such an American bad ass, Kid Rock. Men så gör han så här rara sånger. Tar udden av det hela på ett helt bra sätt. Med klockrena lines som, "We didn't have no Internet, but man I never will forget the way the moonlight shined upon her hair"
Och om nån sorts rådvill coverbandssångare frågade mig (genast tänker jag på den tragiska duon som sjöng Livin next door to Alice TVÅ gånger på den där båten vi åkte med jobbet i juni) vilken låt man ska plocka upp i sin repertoar för att representera sommaren 2008 så skulle jag definitivt rekommendera denna. Och absolut inte Jason Mraz's I'm yours. Visst. Öppningslinen; "Well you done done me and you bet I felt it" skulle säkert få ett par Finlandsfärjetanter att jubla. Men cred? Nej. Den är radioförstörd. Big time.

Robyn - Cobrastyle
Japp. En Teddybears-cover. Men så bra hon gör det. Hon är ju rätt konstig Robyn. Men det är ändå lite svårt att bortse från det faktum att hon är väldigt bra på att få till det. Jag menar, är det skämmigt att säga att man gillar Robyn/Kleerup-låten With every heartbeat? För det gör jag.
På gymnasiet var det en tjej i min klass som var lite stalkad av Robyn. Och Melinas grekiska mamma tyckte att det var så märkligt; "Det ringer någon hela tiden. Det låter som en tjej men hon säger att hon heter Robin?"

Me'Shell Ndegochello - Beautiful
Bara namnet är ju cred right there. Fantastiskt vacker låt, så som titeln säger. Man blir helt mjuk och nästan lite glansig i ögonen när man lyssnar på den här, förhållandevis korta, låten. Jag tittar på So You Think You Can Dance till stor del för att de har så fantastisk musik till sina nummer. Denna hörde till ett contemporary-stycke to die for.

Big Head Todd and The Monsters - Boom Boom
Hittade jag oxå via SYTYCD. Fast den är från soundtracket till The Waterboy. Gladlåt i kvadrat. Med megaskön basröst.

Estelle/Kanye - American Boy
"I don't like his baggy jeans but I might like whats underneath them" Oh gee. Tillräckligt för att det ska behöva stå "Explicit content" inom parentes.

Gavin Degraw - More than anyone (stripped version)
Fruktansvärt ojämn karl, den där Degraw. Men det här är bra. Avskalat och rent, massa känsla, utan att han joxar och trixar för mycket med rösten.

Miss Li - Oh Boy
Den är sjukt tjatig. Det medger jag. Hon sjunger inte mycket annat än just oh boy. Men hur rart är inte det. Och apropå röster så är ju Miss Lindas helt fantastiskt. I början låter det som om den ska gå sönder när som helst men så växer den ju sig bara hur stark och rivig som helst. Coolt. Och hur kan man låta bli att köpa en dubbelskiva som inte hycklar om att den är en; Best Of 061122-071122. Då har man spelat in del låtar.

Inga kommentarer: