söndag 17 juni 2012

ALL IN THE FAMILY

Jag följer ungefär trettio bloggar. Inte alla dagligen, men jag har dom i mappar i telefonen och läser ganska regelbundet. Några är vänners, några är kändisbloggar, några livsstil och så en del föräldrabloggar. Och ständigt hittar man nya.

Vad jag har oerhört svårt för är såna där mammabloggar där man hittepå-skriver om sitt superkaosiga, tokroliga, knasiga och supermysiga familjeliv. Typ; "Å jag har tre barn och det är så galet, jag får aldrig gå på toaletten utan minst ett barn i knät, hinner bara raka ena benet, mina barn har aldrig matchande strumpor, de får ta med sig popcorn och folköl till skolan när de ska matsäck för VEM hinner ha koll på sånt?! Och min man vill ligga med mig men det går inte för jag somnar innan jag lägger mig och sängen är ändå full av snoriga och magsjuka barn och legobitar och frukostmackor och omkaka strumpor och min bloggdator och orakade kroppsdelar, kladdiga ipads, gamla nagellack och en årsprenumeration av Mama."

Ni vet. Såna bloggar.

Nyligen hittade jag via länk till en lite festlig blogg. En Malin som kallar sig meekatt. Som visserligen nosar lite på ovanstående mammakaosbloggande men som samtidigt inte hycklar om att hon heller dricker vin och kolla på porr än allt annat som har med småbarnsliv att göra. Och det får man ju erkänna är uppfriskande.
Det HÄR inlägget, tillägnat familjeliv.se måste jag säga är genialt! Jag har aldrig satt mig in i vad som försiggår på det forumet, mer än via hörsägen, men efter att ha läst det här inlägget var jag tvungen att kolla in det lite närmare. Och så fruktansvärt vidrigt där är! Om man vill uppleva kvinnor, dvs mammor, i sin allra fulaste, otäckaste form, då ska man läsa trådarna som växer sig längre och läskigare för varje minut på familjeliv. Man kan tro att det är förvriden sanning och parodi, det som meekatt beskriver i sitt inlägg, men det är inget annat än den fula sanningen. Mammor är elaka mot mammor, det hetsas till soc-anmälningar och det läggs upp bilder på negativa graviditetstest i absurdum, och sen ber man sina familjelivskompisar trixa lite med dessa bilder i photoshop för att se om man inte kan få fram de hypade osynliga strecken. För kanske, kanske, kanske?? Och sen jämför man sina ägglossningsflytningar med varandra.

Sounds like fun, eh?

Inga kommentarer: