måndag 1 mars 2010

LYNX


Idag inleddes lodjursjakten. Jag kan i ärlighetens namn erkänna att jag inte ens visste att en sådan förekom. Lodjuret känns för mig sällsynt och tämligen harmlöst. Lite som vargen, som i år skjutits av något vansinnigt.

Så jag läser upp mig. Får veta att det i vårt land finns ca 1500 lodjur och under den här månaden ska 209 av dessa skjutas. För att - hör och häpnas - de är ett hot mot samernas renar. Gode tid, I tell ya, om cancer och hiv hade varit ett hot mot samernas renar då hade vi nog sett ett slut på de vansinnessjukdomarna också.
Nu visar det sig dock att intresset för just lodjursjakten är så svalt att man i Kalix erbjuder 5.000 kronor för varje skjutet lodjur. Fint av dom, inte sant? Får det nog att klia lite extra i de norrländska avtryckarfingrarna.

Vi excellerar i avskjutningen av sällsynta och harmlösa arter. Vad ska vi ge oss på härnäst? Om vi tar kungsörnen först tänker jag. Och sen? Vänsterhänta? Kungafamiljen?

1 kommentar:

Fredrik sa...

Ja, det är i sanning synd om dessa samer och deras renar.....Om det hade funnits ett världsmästerskap i gnällighet så hade garanterat samerna ockuperat plats 1 till 10.....för att sen gnälla över att de inte knep elfteplatsen också!