lördag 11 september 2010

ÖPPET

Kamrater. Livet är inte bara sång, vin och trevliga utlandsresor. Ibland måste man ta lite ansvar också. För sina barn och deras välmående och trygghet till exempel. Det här är ett brev jag skickat till biträdande rektor för Stenhamraskolan där mina barn går. För att jag faktiskt bryr mig. Och för att rätt ska vara just... rätt.
Det ska bli intressant att se om jag får något svar. Det verkar vara lite si och så med den saken.



Hej,
Jag satt med på föräldramötena både för Förskoleklass, klass 1 och 2, samt det för klass 3, 4 och 5 då jag har ett barn tillhörande varje kategori. Där blev vi föräldrar ombedda att kontakta Dig, er, ledningen med våra frågor istället för att prata med varandra och spä på saker till att förvandlas till ofördelaktiga "rykten".
Jag väljer att göra så nu, även om jag hör av föräldar omkring mig att det är svårt att få bra svar, eller svar över huvud taget. Men jag väljer att vara en förälder av god tro i första hand.

För några veckor sedan blev jag uppringd av min son som går i 2-3:ans fritidsverksamhet. Han frågade om han fick följa med en kompis hem och jag godkände detta. Ett par minuter senare ringer telefonen igen, min son är ledsen och säger att hans fritidsledare Kent (förlåt, men jag känner inte till hans efternamn) inte tror på min sons föräldragodkännande och vill tala med mig. Kent informerar mig om att han inte är helt nöjd med det här upplägget. Skolans policy är att alla "lekdejter" ska bestämmas och talas om en dag i förväg, och att inga barn skickas hem med okända eller oanmälda personer.
Det här lät naturligtvis bra i mina öron. Helt tryggt för mig som förälder och helt i enlighet med den linje vi har på förskolan där jag själv arbetar. Men det lät även en smula främmande för den fritidsverksamhet jag kommit att bekanta mig med under de år min son tagit del av den. Många gånger när jag hämtar vet man inte var han är, jag får leta skolan runt. Andra gånger är där personal som varken känner till mig eller mitt barn, och jag tänker, hur ska då dessa pedagoger kunna identifiera en för skolan och mitt barn okänd person?

Då min dotter just börjat i skolans förskoleklass är detta ganska angeläget för mig. Hon kommer från förskolans skyddade värld där någon alltid håller ett öga, till skolans stora skrämmande verklighet. Naturligtvis vill jag veta att hon aldrig skulle bli ivägsläppt med en främling. Så jag beslöt mig för att testa denna, så kallade, skolans policy.
Två gånger skickade jag personer, oanmälda och för förskoleklassens personal (och även för 2-3:an) okända personer att hämta mina barn. Ingenstans och ingen gång blev de ifrågasatta när de tog med min son och min dotter från skolan.
Detta gör mig, för att underdriva, en smula orolig. Jag förstår att fritidspersonalen har för många barn att ansvara för, för att kunna hålla isär alla dess anhöriga och eventuella obehöriga. Men jag vill inte att mina barn ska ansvaras för av personal som är så lättade av att stryka ännu ett barn från sina närvarolistor att de struntar fullständigt i vem som hämtar detta barn. Det är vansinnigt otryggt för mig som förälder. Om detta gäller bristande rutiner kan jag gladeligen tipsa om hur vi förhåller oss till detta på den förskola där jag arbetar.

Jag vill inte vara otrevlig och jag vill inte "sätta dit" någon. Jag vill påkalla uppmärksamheten till något som skulle kunna bli ett otrevligt problem för skolan. Ekerö och Färingsö är något av en skyddad plats, men det är naivt att tro att man inte behöver bry sig om barnens säkerhet här, och vänta tills något otäckt verkligen händer. Jag skulle gladeligen vilja få bekräftat att man ser över dessa rutiner.

Vänligen,
Malin D.

Inga kommentarer: