måndag 28 april 2008

AXPLOCK

Hehe. Vem satt och tryckte i väntrummet om inte Doktor Iglesias (nej, det heter han inte, men hade det inte varit underbart) mest flitiga besökare. Pernilla.
Dock hade vi dragit nitlott idag båda två. Hon skulle till midjeväske-Rolf. Faktum är att den här undersköne latinon inte fanns i lokalerna över huvud taget. Ett stort ekande tomrum var allt han lämnat efter sig. Kanske har Rolle och Roffe, doktorsfarbröderna, börjat ana oråd. Hmmm... har de börjat fundera. Varför får vi inte längre några besök av blodtryckshöga äldre damer. Och heller inte av några halsflussiga småbarnsmammor. Vart har kvinnorna tagit vägen? Så kliar de lite förstrött i sina respektive skägg och kliver ut i korridoren. Inifrån "den där nyas" rum hör de plötsligt obekanta ljud. Fnitter och flirtiga skratt. De stormar dörren och där inne håller han hov. Alfonso. Med skjortan sådär latinoledigt uppknäppt i halsen snurrar han stetoskopet i ena handen och drar den andra genom sitt mörka hår. Han bländar Rolle och Roffe med sitt förföriska leende och på britsen sitter fyra sköterskor på rad med rosiga kinder.
De hade inget annat val. Doktorsfarbröderna stoppade Alfonso i en koffert och kastade honom utför stupet uppe i stenbrottet.

Så där satt vi, Pernilla och jag, och ingen av oss skulle få träffa McDreamy. Men det gick bra ändå. Rolle var schysst. Han tittade på Gustavs fjällande händer och röd-köttiga fingertoppar. Tyckte först att han såg brännskadad ut. Det har ju successivt blivit värre under helgen. Jag har aldrig påstått att jag är världens bästa mamma, men alla drar ju sin gräns nånstans. Min går en bra bit innan det där med att regelbundet elda i mina barns handflator.
Så då bestämde han sig lite löst för scharlakansfeber. Och det hade ju två kloka mormorsugglor, mamma och Inger, redan gissat. Medans jag glatt kan erkänna att det är ett sjukdomstillstånd jag inte hade någon koll alls på. Men så har jag ju också ett tag kvar till jag får min läkarexamen.

Saker jag kan diagnostisera:
Feber
Magsjuka
Your basic förkylning
Baksmälla
Ep-kramp
Andningsstillestånd
Vissa fall av graviditet (om det inte är mina egna)
Helt solklara yttre blödningar

Inga kommentarer: