söndag 28 februari 2010

HISSI

Man måste ju tycka att vi är en smula rara (och muppiga) som bloggar om det här, var och en för sig. Men det här är mina bilder av Finland, den isiga vägen dit och vad vi haft för oss.
Vi har njutit av utsikten framåt.

Vi har varit otäckt kära. Slaskat, som Göran säger, fantastiskt mycket.
Även om det, när vi blev väckta imorse, var hyttgrannarna som var riktigt ordentligt kära...

Vi har druckit många drinkar. Jobbat oss igenom listan så att säga. Kommit fram till en gång för alla att Strohrom och amaretto inte är gott. Varken var och en för sig eller i drinkkombination.


Förbluffats av det faktum att även glamourcigaretter tar kål på en.


Njutit av utsikten bakåt.


Fantiserat om, och fruktat, isdöden.


Kollat in sevärdheterna. Här passerar vi Sveaborg. I samma kompakta dimma.


Kyrklig sevärdhet. Fantastiskt fin.


Och man fick gå in! Om man kunde hålla tyst. Galet stor orgel på bild.


Annan kyrka.


Helsingfors är inte bara knivbärarnas huvudstad utan även gatumusikanternas dito. Vi fick åtnjuta en mängd av dessa. Men bara en som spelade xylofon.


Vi kollade även in lite konst. Jag är inte bra på att förstå konst.


I Sverige har vi E-Type. Finland har N-Type. Men han verkar inte alls lika trevlig som vår egen hårfagre vän.


Man kan inte besöka ett land utan att ta del av, och sätta sig in i, dess lokala matkultur.


Vi har spexat, inte på men intill, dansgolvet.


Vi har lyssnat på en trubadur som fick hjälp av en finsk man som helt otippat var en helt fantastiskt duktig sångare. Och han var så SJUKT lik Millas pappa så jag skulle ta en bild av honom. Jag tog flera bilder. Alla blev såhär. Det gungade så väldigt.


Och jag fick med mig det viktigaste hem.

2 kommentarer:

Fredrik sa...

"Annan kyrka" går även under namnet (för den vetgirige då) Uspensij Katedralen.

Malin sa...

Det är inte det att jag inte lyssnar när du berättar sånt där. Det är mer att jag glömmer så fort. Och så allt vin på det...