måndag 8 februari 2010

KENO

Jag stöter på en smula dubbelmoral i spelhörnan på Konsum. Bland travtidningar och en uppsjö spelkuponger kunde man också finna en liten trave kort med frågan; Spelar du för mycket? och numret till en hjälptelefon.
Det var fint. Och jag undar om det händer ofta. Att det står nån lirare där. Och slaviskt följer travmonitorerna där ovanför. Kryssar i sina kuponger som en tok. Bläddrar och har sig i de framlagda magasinen. Tills insikten slår honom. Att satan! han tittar ner och får syn på det lilla korten och svarar för sig själv. Ja. Ja, jag spelar för mycket. Han släpper pennan och kupongen. Plockar till sig ett av korten, kilar ut i kylan samtidgt som han fiskar upp mobilen ur fickan.
- Hej, viskar han i luren när han kommer ut på parkeringen, utom hörhåll från sina lottopolare. Hej. Jag spelar för mycket.

Jag undrar.

Inga kommentarer: