onsdag 24 februari 2010

OR NOT TO BE

När jag är hemma med sjuka barn gör jag två saker. Jag läser upp mig på nyheter (som nedan) och jag bloggar. Eller nej, in all fairness gör jag tre saker. Läser, bloggar och tänker att snart ska jag gå ner i källaren och fixa tvätten. Snart.

Just nu låter jag mig roas av en debattartikel skriven av folkpartisten och EU-ministern Birgitta Ohlsson. En kvinna som strider så hårt för jämställdheten att hon ibland liksom slår knut på sig själv. Det tycker jag är lite roligt.
Just nu är hon upprörd över att det i Europaparlamentets jämställdhetsutskott behandlas ett så kallat mammaledighetsdirektiv. Som, om det antas, kommer tvinga mammor att vara föräldralediga de första sex veckorna efter förlossningen.
Detta tycker Ohlsson är befängt. Mycket så eftersom det skulle sätta käppar i hennes egna arbetshjul då hon råkar vara blivande mamma. Hur ska hon kunna vara EU-minister om hon blir tvingad att stanna hemma med det här barnet som hon just fött? Va? VA?!

Jag är i den andra änden av spektrat. Jag är lite av ett föräldraledighetsego. Men jag tänker att om man har de här problemen som vår EU-minister har, då finns det ju andra alternativ. Exempelvis finns det ju dockor som nästan på pricken liknar ett alldeles riktigt barn. Med den fördelen att man bara kasta in den in den under skrivbordet när man behöver ägna sig åt viktigare och strikt EU-parlamentariska grejer.

Inga kommentarer: