tisdag 14 oktober 2008

ELAKA STYVMODERN

För att fortsätta lite på det inslagna spåret om vilka fantastiska föräldrar vi är. Det största lilla barnet vi har här hemma är 14 år. Hon går i åttonde klass. Nu är hon ju min bara till låns men det har funkat bra hittills. I nio år nu faktiskt.
However. Olivia berättar att i hennes klass är det så att vissa föräldrar tjackar sina ungars betyg. Ja, inte så tillvida att de rasslar in på rektorsexpeditionen och smyger ett fett kuvert under bordet och cashar ut ett klassigt betygsdokument. De betalar sina barn på så sätt att ett MVG genererar ett cash prize. Någon hade berättat att hon fick tusen spänn för varje MVG och då gick nästa unge hem och beklagade sig över detta och fick således löfte om fem tusen för sina. Och jag vet inte. Är det bara jag som tycker att det är helt åt helvete? Jag bortser nu helt från det faktum att vi till att börja med inte har ekonomiska förutsättningar att pröjsa Olivia fem tusen för varje MVG och tänker bara på allt annat som är sjukt med det. Om man betalar fem tusen för sin unges betyg i åttan, hur ska man då motivera densamma att plugga på gymnasiet? Eventuell högskola? Det måste ju handla om femsiffrigt i alla fall. Vi har nån sorts förhoppning om att Olivia ska vilja plugga för sin egen skull. För sin framtid och sina förutsättningar i livet. Jag tror att man skapar monster i större och mindre grad om man vänjer sina barn att bara prestera om det finns löften om ekonomisk vinning. Det är ju sånt man ska ägna resten av livet åt sen när man jobbar.

Jag sa åt Olivia att säga till sina klasskamrater att av oss får hon en back Bacardi Breezer för varje MVG. Röra om i grytan lite. Sen säger dom att jag saknar pedagogiska skills. Pft.

2 kommentarer:

Anonym sa...

amen!

nej men alltså, det där har jag hört tidigare, om betyg och belöning och det är helt sjukt. ni gör helt rätt som ger henne en låda breezer i stället. ha ha! tänk vad det kommer att börja tisslas och tasslas på byn. gud så roligt.

Anonym sa...

Jag håller med en låda Breezer för varje MVG och Olivia kommer att skapa en helt ny trend :)!//´Milla