fredag 24 oktober 2008

ON THE OTHER HAND

När vi var små, och lite större också, fanns det en regel i vårt hem. Som vår mamma hittat på naturligtvis. Den var formad som så att om man var sjuk och hemma från skolan på fredagen så fick man inte gå ut eller helt enkelt göra roliga saker under helgen. Detta med den följd att de tillfällen när man kände efter lite extra och fann sig ha lite ont i huvudet/halsen/magen och behövde stanna kvar i sängen sällan föll sig på just fredagar. Man släpade sig iväg till skolan, och det gick ju oftast hur bra som helst för egentligen var man väl bara trött, och sen fick ha sin helg på så sätt man önskade.

Det här sitter kvar litegrann i mig. Jag har varit hemma nu torsdag och fredag. Har haft feber, ont i halsen och hostan från helvetet. Är rätt sliten. Men nu hade vi sen långt tidigare bestämt med Johans föräldrar att vi ska äta middag där ikväll. För att sen lämna kvar alla barnen över helgen och bara vara lediga.
Det här känns lite fuskigt nu, hur vuxen jag än må vara. Som att jag borde stanna hemma och bara ligga still för att rättfärdiga mitt tillstånd.
Samtidigt som djävulen på min andra axel tycker att när man behöver vila efter att tömt diskmaskinen kan det vara rätt skönt att låta någon annan laga fredagsmiddag. Och passa ens fotbollslag till barnaskara i två dagar.

Inga kommentarer: