onsdag 23 mars 2011

THE SHINING

Just nu funderar jag lite på det här med radon. Inget man gör varje dag kanske.
Jag skrev förut om den lilla radontanten som var här i november och hängde upp mätdosor i vårt hem för att kolla upp radonhalten. Och hur jag, bättre sent än aldrig, skickade tillbaka dosorna till tanten i början av mars.
Idag fick vi hem resultatet av den här mätningen. Nu är jag på inga vis någon expert på radon eller strålning över huvud taget, men jag kan redovisa vad jag med enkelhet kan utläsa av resultatrapporten jag fått.

Här finns bland annat gräns- och riktvärden för radongashalter angivna. Dessa är:
200 Bq/m3 (Becquerel per kubikmeter) - Årsmedelvärdets gränsvärde för vilken byggnadslov erhållits efter 1981.
200 Bq/m3 - Riktvärde för utrymmen där människor stadigvarande vistas.
400 Bq/m3 - Nivågränsvärde för arbetsplatser.
Här går även att läsa; "Om radongashalten (årsmedelvärdet) i bostäder och lokaler där personer stadigvaramde vistas överstiger 200 Bq/m3 bör det bedömas som olägenhet för människors hälsa." och "Enligt boverkets byggregler 94 får radongashaltens årsmedelvärde i ny byggnad inte överskrida 200 Bq/m3 i rum där personer vistas mer än tillfälligt."

Ni kan säkert gissa vart jag är på väg med det här. Vad låg då vårt årsmedelvärde på?
Vi landade på ett medel av 300 Bq/m3 i hela huset. Vardagsrummet hade ett medel på 390 Bq/m3 (+/- 50) och sovrummet låg på 220 diton (+/- 50). Med tanke på informationen ovan känns det inte helt stabilt. Eller? Är jag kinkig?

Längst ner i protokollet kan jag läsa:
"Om man bor i egnahem och radongashalten årsmedelvärde överskrider 200 Bq/m3 kan man få bidrag för att sänka radongashalten. Bidraget söks hos länsstyrelsen innan sanering kan påbörjas. För kostnad man haft innan ansökan beviljas inga bidrag."

Nu ska jag googla det här med radon och se hur det kan påverka vår hälsa. Om man vaknar upp självlysande en  morgon, eller vad som nu händer.

Inga kommentarer: