lördag 3 december 2011

THE ESSENS

Idag var jag tillbaka i cd-hyllan i min desperata jakt efter Jewel's julskiva. Hittade den inte idag heller, däremot hittade jag en annan two disc edition. Som jag gjort själv, jag vet inte riktigt när.

Malins Mysmix. Skiva 1 och 2. Mysmix, det är ganska rart. Ingen ska behöva skämmas för en mysmix. "Mysiga" låtar kan vara oehört varierande och betyda för stunden olika saker. Men jag nöjde mig inte med att döpa skivorna till mysmix. Jag var tvungen att på själva skivan lägga till...
"The essential Malin". Alltså själva essensen av det som är jag. Kärnan. Det allra allra viktigaste. I musikväg. Det vill säga de låtar jag skulle springa in i ett brinnande hus för att hämta. Den musik jag skulle efterfråga på min dödsbädd. Låt mig bara få höra "The essential Malin" innan Herren hämtar hem mig. Snälla?

Det säger inte lite att ge en samling låtar ett sådant samlingsnamn.
Det fanns ingen tillhörande låtlista till dessa skivor, kanske tyckte jag att det räckte så. Med The essential Malin. Jag skulle förstå, ten years from now, vilka låtar det handlade om. De allra viktigaste.
Men det gjorde jag inte. Så det var med lätt ostadig hand jag satte in den första skivan och tryckte på play.

I am the son

and the heir
Of a shyness that is criminally vulgar
I am the son and heir
Of nothing in particular

Det börjar i alla fall bra, tänkte jag. How soon is now med Morrissey. Den kan jag stå för. Morrissey och The Smiths är, bortsett från Gustav och Elvira, bland det bästa jag fått ifrån min exman.
Men sen rullade det på, och nu ska jag blotta mig fullständigt för er. Jag ger er The Essential Malin, vol 1 & 2.

1. How soon is now - Morrissey
2. When did your heart go missing - Rooney
3. This is who I am - Salem Al Fakir
4. Reason to cry - Takida
5. Turn me on - Norah Jones
6. Äntligen hemma - Ken Ring
7. Logiskt - Petter & Säkert!
8. Broken - Takida
9. Hallelujah - Jeff Buckley
10. Boondocks - Little Big Town
11. My cool - Adam Tensta
12. Don't ask me how I know - Bobby Pinson
13. The Storm - The Cardigans
14. Before he cheats - Carrie Underwood
15. Mornings eleven - The Magic Numbers
16. Cupid's chokehold - Gym Class Heroes
17. Hangin' by a thread - Jann Arden
18. Do you wish it was me - Jason Aldean

1. Have a little faith in me - Jewel
2. Daughters - John Mayer
3. Stupid boy - Keith Urban
4. I told you so - Keith Urban
5. Misread - Kings Of Convenience
6. Umbrella - Lillasyster
7. Crazy ex-girlfriend - Miranda Lambert
8. I'm getting ready - Miranda Lambert
9. Young folks - Peter, Bjorn and John
10. Every heartbeat - Robyn
11. Visit to Vienna - Sahara Hotnights
12. Into the night - Santana & Chad Kroeger
13. Just feel better - Aerosmith
14. That kinda day - Sarah Buxton
15. Chasing cars - Snow Patrol
16. Vi kommer att dö samtidigt - Säkert!
17. Curly Sue - Takida
18. Sweet Marie - Timo Räisänen
19. Vara mig själv - Toppen
20. You and me - Lifehouse

Jag rodnar duktigt här. Inte alls bara på grund av rödvinet. Det här är skämmigt på riktigt för mig, för musiken är bland viktigaste jag har. Och det säger jag, det är inte många av låtarna ovan som i dagsläget står för själva kärnan av Malin Dubois. Om ens någon! Det skulle i så fall vara Cardigans The Storm, som både finns på min lista över världens bästa låtar och av sentimentala skäl. Annars? Morrissey, Jeff Buckley, Jann Arden, John Mayer, The Magic Numbers och Lifehouse. Sen är det största skämskudden som gäller.

I alla fall för alla Takidalåtarna.
Forgive me father...
Men nu vet ni. Att även solen har skämsfläckar.

Inga kommentarer: