torsdag 1 december 2011

MALIN - THE CHEF

Kimpan frågar efter receptet till den där tacopajen jag lagade. Och jag ska bjuda dig på det. Trots att jag inte brukar dela med mig av recept.
Jag ska tala om varför. Det är totalt egoistiskt.
När jag lagar nåt som jag tycker att jag är bra på, då vill jag behålla det för mig själv. För jag suger på matlagning och det värsta som kan hända i det här läget är ju att jag delar med mig av receptet och andra människor lagar den här rätten. Till perfektion. Bättre än mig alltså.

Det handlar således om min egen osäkerhet och dåliga självkänsla. Det är av samma anledning jag inte delar med mig av de bloggar jag läser. För att mina läsare då kanske skulle hitta andra som skriver så fantastiskt mycket bättre än mig och kvar här skulle jag sitta. Och skriva för just ingen alls. Samt lagandes dålig mat.
Fy fan för den dagen.

Men nåväl, regler är till för att brytas, här kommer receptet på pajen!

Degen:


4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
50 g margarin
1,5 dl mjölk

Fyllningen:

500 g köttfärs
1 msk olja
1 lök
1 påse tacokrydda
2 vitlöksklyftor
1 dl vatten
3 tomater
2 dl crème fraiche
4 msk majonnäs
2 dl riven ost

Garneringen:

1 rödlök
8 peperoni



Så här gör du

1. Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda ihop mjukt margarin med torra ingredienser.
2. Häll i mjölken och rör ihop.
3. Tryck ut degen i en form med lite högre kanter. Förgrädda inte!
4. Skala och hacka löken.
5. Stek köttfärsen och löken. Pressa i vitlöken.
6. När köttfärsen är stekt tillsätter du tacokryddorna och vattnet.
7. Låt puttra tills vattnet nästan är borta.
8. Häll köttfärsen i pajskalet.
9. Hacka tomaterna och lägg ovanpå köttfärsen.
10. Blanda ihop crème fraichen, majonnäsen och den rivna osten och bred ut smeten över tomaterna.
11. Grädda i ugnen i 12-15 minuter tills ytan fått fin färg.
12. Skala och skiva rödlöken.
13. Garnera med rödlöksringar och peperoni och servera med grönsallad eller hackade grönsaker, nachochips och kanske en salsa.

Lätt som en plätt, eller hur!

1 kommentar:

. sa...

Tycker du gör helt rätt i att bryta den regeln. Detta skall testas i helgen. Mums vad gott det lät. Tackar