onsdag 13 januari 2010

FÖRSTA STENEN

Tror ni att regeringen nånsin kommer att erkänna att den lät sig pushas och vilseledas av en vargfientlig jägarlobby till att godkänna den här omtvistade jakten? Det känns inte så troligt.
Jag har inte vidrört ämnet förut då jag inte känt mig tillräckligt insatt, men jag har tillräckligt mycket sunt förnuft för att veta vad som är rätt och fel. Och när det som godkänts som en avskjutning av sjuka och inavlade djur förvandlas till en masslakt av fullt friska diton, då är jag ganska säker på att det är något galet som skett.
Troligtvis finns det inget annat djur i vårt land som väcker så starka känslor som just detta. De som hatar och fruktar vargen gör det på ett brinnande vis och det är fruktansvärt tragisk om det är just en sådan klick människor som lyckats driva igenom det här förslaget till blodig verklighet.
Det finns, i sanning, alla olika sorters jägare och tydligt är att många är de som drömt om en vargtrofé. Jag är glad och stolt att min egen pappa tackade nej till att delta i vargjakt då det, för honom, var alltför likt att gå ut och skjuta en schäfer. En av sitt livs största naturupplevelser fick han när han klev ut genom sin ytterdörr för att få se just en varg som stod på hans altan med en räv i munnen.
Vargen är ett respektingivande djur, och den gör viss skada, det kan ingen säga någonting annat om. Men om det är efter just de kriterierna vi går kan jag räkna upp fler arter vi borde skjuta av.

Inga kommentarer: