söndag 10 januari 2010

REBEL REBEL


I maj 2009 gick min morfar bort, bara två månader innan han skulle ha fyllt 75 år. Han var en varm, snäll och omtänksam man och jag kan bara hoppas att en del av hans drag går igen i mig själv.

Det sovrum som vi har idag var min morfars och ingen annan har haft det sen han flyttade därifrån. Och eftersom vi håller på att göra om en smula har jag gått igenom en del av morfars gamla saker. Det rör sig mest om foton och papper och bland dess hittade jag ett skojigt och åldersstiget dokument.


Det är en dom, utfärdad av Svea Hovrätt den 2 maj 1957. "Saken" som det står gäller "våld mot tjänsteman m.m. "


Åklagare: landsfiskalen i Färentuna distrikt Uno Berggren

Tilltalad: trädgårdsarbetaren Axel Börje Larsson, Färjestaden, Svartsjö


Åklagaren har yrkat ansvar å Larsson jämlikt 11 kap. 10 och 11 §§ samt 10 kap. 4 och 1 §§ strafflagen för fylleri, förargelseväckande beteende, våldsamt motstånd och våld mot tjänsteman samt därvid anfört: Den 22 juni 1956 uppträdde Larsson berusad av starka drycker på Skå festplats inom Färingsö kommun och inledde sig i slagsmål med andra personer. Då han av ordningsvakter och senare av polismän skulle avföras från platsen satte han sig till motvärn genom att sparka och slå omkring sig samt söka slita sig loss. Därunder sparkade han ordningsvakten Emil Öberg i underlivet och tilldelade, då han skulle föras in i en bil, poliskonstapeln Erik Söderberg ett slag i ansiktet, varav svullnad och ömhet uppstått.

Larsson har erkänt att han kvällen den 22 juni 1956 var berusad av starka drycker, men förklarat att han på grund av berusningen saknade minne av vad som förekommit under kvällen.

Genom Larssons erkännande och utsagorna av hörda vittnen finner häradsrätten utrett, att Larsson begått åtalade gärningarna.


Domslut: Häradsrätten dömer Larsson jämlikt 10 kap. 1 och 4 §§ samt 11 kap. 10 och 11 §§ ävensom 4 kap. 1 och 2 §§ strafflagen för våld mot tjänsteman, våldsamt motstånd, fylleri och förargelseväckande beteende att hållas i fängelse en månad. Larsson skall till statsarkivet återgälda kostnaden för vittnes- och målsägandeförhör i målet med trettionio kronor 48 öre.
Det var som fan. Där fanns ytterligare en dom där han åkt dit för att ha lånat ut sin motorcykel till förare utan kärkort och denne blev haffad av polis på vägen mellan Kungsbryggan och Svartsjö.
Jag tänker två saker; 1) att min morfar var värsta rebellen innan han blev handelsträdgårdsman och fyrabarnsfar. Och 2) hur stor otur ska man ha för att träffa på en polis mellan Kunsgbryggan och Svartsjö?!


Inga kommentarer: