fredag 28 september 2007

FRÅGA:

Jag är på inga sätt och vis en smart brud. Jag har aldrig pluggat nåt annat än sånt jag tycker är kul, vilket har begränsat sig till de två språken jag behärskar. Det finns till exempel få saker i världen som kan få mig att känna sån panikartad frustration som matte.
Därför valde jag, vad jag ofta kallar, ett förlorarspår. Det vill säga omvårdnadsprogrammet på Stadshagens vårdgymnasium. En konstig skola. En märklig tid. Men Helena och jag hade kul i alla fall. Även om vi kanske inte blev så mycket klokare.

Vart jag vill komma med det här är egentligen en fråga. Angående det här med högskoleutbildning. Där har jag ju naturligtvis inga begrepp. "Högskola" är som en stort suddigt ingenting för mig. Men jag vet att det finns en del brainiacs som är desto mindre aningslösa.
Jag undrar över det här med C-uppsats. Hur stor del av en högskoleutbildning upptar den. Och kan man tillräkna sig en utbildning till, låt oss säga... jag hugger i luften här... socionom, om man inte har skrivit uppsatsen? Det är vad jag undrar.

Anyone?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Haha! jag vet vad du täääänker på!!
enligt denna mystiska högskola är ju c-uppsatsen allt! Utan den ingen examen; och då ä rman ju ingen socionom, således lika mycket värd (rent examensmässigt) som en... eh... Uska till exempel!!
Sen är det ju inte alla arbeten som bryr sig om högskoleverkets riktlinjer och krav... hrm... Vilket är skitirriterande ibland........... /160-högskolepoängscarro

Anonym sa...

Jag vet visst är det sjukt! Vår c-uppsatts är på en termin alltså 20 gamla högskolepoäng, men först är 10 av dom poängen introduktion till skrivandet??? vad jag har förstått så är alltså c-uppsattsen vid examen till lärare ett arbete som skrivs på 10 veckor. Vilket kan vara den tiden man har på sig att lämna in en annan uppgift...så..vad är det som gör c-uppattsen så speciell?

CarroM

Anonym sa...

Hon som är mitt uppe i denna förhatliga c-uppsatts har lite svar på det.
1. själva uppsattsen omfattar 10 veckors skrivande. Men sen är det minst lika många veckor till runtomkring. oponentskap, man skall lyssna på 5 till. man ska lyssna, läsa och göra gud vet vad....
Och poängen med den då, hmmm jadu, driva elever till vansinne?
Annars är den numera ett krav för att komma in på vissa vidareutbildningar. Tex får man inte plugga vidare till Barnmorska om man inte har en kandidatexamen, det vill säga har skrivit c-uppsattsen.
Sen har dom ju gjort om hela systemet numera också. så c-uppsattse benämns numera 15 poäng och utbildningen 180 högskolepoäng mot tidigare 10 resp 120. jadu, säg vad dom inte kommer på för att krångla till det?
Vilket som. jag lääääängtar tills i vår när jag äntligen blir klar med det här uppsattsen. / Ann (som för övrigt packar för fullt, i morgon blir vi "grannar")