torsdag 6 september 2007

OTIPPAT

Nu barn ska jag skriva lite om vad jag läst på sistone. Om det var nåt jag rekommenderade skulle man kunna kalla det "boktipset", men det är väl lite si och så med den saken.
Jag har läst två böcker den här veckan. Faktiskt.
Den första tog väl sådär en timme att dra igenom. Men så orkade jag inte riktigt läsa allt heller. Det var en samling erotiska noveller som jag läst en recension om i, säg det i kör nu; DN Kultur.
Erotiska noveller, som sagt. Skrivna av en känd svensk kvinnlig författare som valt att gömma sig bakom pesudonymen Clara Jonsson.
Jag tänkte att, okej, vi har en "känds svensk författarinna" som valt att ge ut en samling noveller under falskt namn. Kanske för att kunna skriva erotik på ett nyskapande och fräscht sätt. Utan att ha sitt kända svenska författarnamn i vägen. Tänkte jag.
Men nej. Pseudonymen kommer sig av det uppenbart skämmiga i den här boken. Den heter "Lust" för övrigt. Men... nej. Not so much. Vad man har att göra med här är inget nyskapande av någon spännande författare utan en kåt tant som präntat ner sina egna fantasier och sedan skändat mig och andra lättlurade med detta material.

Den andra boken jag läst, den riktiga boken, är Magdalena Graafs självbiografi Det ska bli ett sant nöje att döda dig. Jag har med avsikt hållt mig ifrån den här historien men när jag började läsa i Kerstins ex när vi var där insåg jag att jag skulle behöva skaffa ett eget. För hur det än är och vad man än kan ha för åsikter med sig, så sugs man in i den här historien om ett seriöst trasigt förhållande. Och en totalt uppfuckad snubbe, flykten därifrån osv. Oerhört gripande och helt utlämnande.
Sen är Magdalena Graaf naturligtvis ingen Strindberg, vilket hon också noga påpekar. Det är heller inte tanken. Hon vill bara berätta sin historia och den är inte så vacker. Det är så att man mår fysiskt illa mellan varven. Troligtvis är jag inte den första som läst den här boken och för alltid ändrat sin syn på systrarna Graaf.

Det var det om det. Båda böckerna finns till låns!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag lånar jätte gärna Magdalenas bok!!

Unknown sa...

Du har inte läst någon av Clara Jonssons andra böcker? Jag funderar på att köpa Passion men nu blev jag lite osäker...