fredag 28 september 2007

MALIN RECENSERAR, TIPSAR OCH VARNAR

Nu ska jag ta och gå igenom lite vad jag läst, sett och lyssnat på den sista tiden. Jag tänker att det här är något som intresserar er något oerhört.

Vi börjar med böcker. För att vara någon som kastar skit på Camilla Läckberg så har jag läst väldigt många av hennes böcker. Jag har alla och har bara den sista, Tyskungen, kvar att ge mig på. Det här betyder inte att jag tycker att hon skriver nåt bättre än i den första, supertröga Isprinsessan. Det är mer så att jag vill ju vara säker på min sak. Typ.
Jag läser Läckbergs böcker i lönndom. Skulle aldrig plocka upp en bok på bussen eller visa den på jobbet. Läser dom endast instängd i sovrummet under min lilla lampa. Men helt nyligen visade det sig att jag och Carro var mitt i Olycksfågeln samtidigt. Det är också den bästa av böckerna i min mening får jag lov att erkänna. Jag tävlar med mig själv om att komma på vem mördaren är så snabbt som möjligt. Det är, i likhet med alla de där fräsiga gamla mördarserierna som Mord och inga visor och Diagnos mord alltid någon som introduceras tidigt i handlingen. Och alltid den man minst ska tro. I Stenhuggaren var det helt enkelt. Det handlade om simpel matematik. Och i Olycksfågeln var det trots allt ganska solklart. Nu ska jag kanske inte avslöja nåt eftersom det är meningen att jag ska rekommendera boken... kul att läsa om man vet att det är psykologen och polisen som mördar ihop.

Alex Schulman och Carolina Gynning har skrivit en bok. Eller de har skrivit mail till varandra som har blivit en bok. PRIVAT - mejlkorrespondens. Det är en både kul och ångestfylld liten bok som man kan läsa om man har en kvart över. Att Alex kan skriva är ju allmänt känt men det här med Gynning i kombination med ord var jag lite tveksam till. Men, förutsatt att det verkligen är hon som skrivit, så blev jag överraskad. Hon skriver kul, djupt och stundom rent av insiktsfullt. Jag tycker om att få mina förutfattade meningar lite kullkastade, men trots allt är de två ganska trasiga människor och man stänger boken efter den där kvarten med en lite lite tung känsla i bröstet.

Man ska inte skriva långa inlägg. Så vi gör såhär. Kolla på Little Miss Sunshine. Och lyssna på Jens Lekmans nya singel Sipping on the sweet nectar.

Inga kommentarer: