söndag 27 september 2009

HEROES

Även denna dag äter jag min frukost på altanen. Det är jag mot hösten och jag är en seg motståndare.
Idag läser jag nyheter för första gången på länge. Jag har varit lite off.
Eller ja, nyheter och nyheter. Aftonbladet.se. Och jag konstaterar att det inte kan ha hänt något av större värde i världen. Högst upp efterlyser man Sveriges hjältar. Man ska nominera "vardagshjältar" som prisas av tidningen. Man presenterar två av de nominerade. En busschaufför som alltid är glad. Och det är väl stort och ovanligt i sig. Det kan jag kanske köpa. Den andra "hjälten" är en brud som varit mobbare i hela sitt medvetna liv. Sen kom hon på att det var dåligt, skämdes och slutade mobba. Hon har blivit ett så kallat föredöme.
Och jag vet inte jag. Jag skulle hellre nominerat någon som aldrig har mobbat. Jag tittar på bilden av den här självgoda bruden och tänker att många av dom som hon har gett sig på under åren också tittar på den. Läser den här hyllande artikeln. Och för dom lär hon ju inte vara någon jävla hjälte direkt.

Jag undrar just vem jag själv skulle ha nominerat.

Inga kommentarer: