onsdag 10 november 2010

LANDLORD

Vi hyr vår lägenhet av Ekerö Bostäder. Ekerö Bostäder som är kända för att vara en av Sveriges dyraste hyresvärdar, samtidigt som man utför minimalt underhåll på sina fastigheter. Det här är ju oerhört dåligt kan man tycka, men hey, vi måste ju bo någonstans och vi har liksom gillat läget.
I våras kom en man och ringde på vår dörr. Han kom från Hyresgästföreningen och frågade mig hur det kändes att hyra lägenhet av Sveriges dyraste hyresvärd. "Sådär va?" la han till sen. Han frågade om jag inte ville att han skulle berätta lite om vad Hyresgästföreningen kunde göra för just mig, om jag blev medlem. Han väntade inte så mycket på mitt svar där heller, utan ångade bara på. Han hade mycket att säga, den här mannen, och jag lyssnade väl lite sådär halvhjärtat. Väntade mest på en öppning, en andningspaus, där jag skulle kunna bryta in och skicka iväg honom. Men så kom han till den intressanta delen. Han började prata om de hyresförhandlingar Hyresgästföreningen nu befann sig i ett lyckligt slutskede av. "Du hyr av Ekerö Bostäder," sa han och drog med fingret i en tabell i sina papper, "Ekerö Bostäder - dyrast i Sverige. Det skulle innebära att du, efter årsskiftet skulle få en hyressänkning med 2 200 kronor. Om du blir medlem idag" Så sa han. Den här mannen.

Så visst gick jag med i deras förening. 80 spänn i månaden kunde det ju vara värt för att kämpa mot hyresjättarna. Men jag har inte hört mycket av Hyresgästföreningen efter det där första mötet. Jag fick ett brev där man erbjöd mig en biobiljett mot att värva en vän. Såhär i retrospekt är jag glad att jag inte gjorde det. Att jag inte sålde in någon stackare med samma lögner. För jag blev ju blåst av den där snubben. Grundligt blåst.

Idag fick jag ett nytt brev från Hyresgästföreningen. Ni vet, föreningen som hade förhandlat ner våra dyra hyror å det grövsta. I brevet meddelar man mig att Ekerö Bostäder - dyrast i Sverige, begär höjda hyror från och med januari 2011. Sen står det att Hyresgästföreningen gärna vill att jag som medlem ska maila mina synpunkter på detta till dem.

En intressant utveckling det här, tycker jag.

Inga kommentarer: