onsdag 10 november 2010

PASS!

En lista mina vänner! Herregud, hur längesen var det inte man bloggade en sådan. Jag har tråkigt så jag ger den ett försök. Ni är fria att rippa den.


1 - Hur länge har du bloggat?
Här måste jag kolla upp min första bloggadress. Ett ögonblick. Ah, jag har bloggat på riktigt sen 21 februari 2006. Dvs snart fem år. Cudos man!


2 - Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv började blogga?
Jag hade nog ingen bild. Herregud, för fem år sen, var jag inte typ först då?? Jag hade sannerligen inga fördomar i alla fall. Även om det är pinsamt att jag började som en mammabloggare. Jag kräks ju på mammabloggare.

3 - Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Förälskad, är ju ett starkt ord. Jag vet att det var Fredrik Virtanens bloggbok (hans blogg samlad i pocketutgåva) som fick mig att flytta till blogspot och överge mammabloggandet. Det finns en del fantastiska texter i den boken.

4 - Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
Jag visste ju helt enkelt inte bättre. Nej, faktum är att jag kan faktiskt uppskatta en del saker som jag skrev där och då, för så himla länge sen. Det är rart och jag kan se saker, både var jag utvecklats och var jag faktiskt tappat. Man borde läsa mer bakåt. Fast det har jag ju förstås Milla som gör åt mig. Som läser gamla grejer och minns dem åt mig.


5 - Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?
Ca fem stycken dagligen, 10-15 sporadiskt.


6 - Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?
100%.

7 - Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.
Jag skulle kunna skriva Kissie här. Men jag gillar den inte. Jag hatläser.


8 - Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.
Vem skulle det vara? Freddan?


9 - Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Heja Malin! Så tycker dom. Varenda en.


10 - Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Det har jag inte en aning om, men det får jag sannerligen hoppas att de gör. Vad är jag annars för bluff?


11 - Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
Den är lite flytande...men hålls inom det rimliga.


12 - Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
Jobbet, av uppenbara skäl. Somliga andra ämnen som hör privatlivet till och endast rör de inblandade.


13 - I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
Samvetsfråga. "Jag bloggar bara för min egen skull," brukar det ju heta, men visst gillar man höga läsarsiffror och klockrena inlägg. Och visst är det trevligt med feedback på bloggen. Men jag skulle ju vara död och begraven sen länge om jag levde för mina läsares kommentarer. För det får jag inga.


14 - Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Till viss del, absolut, men inte fullt ut. Det är en tillrättalagd och censurerad version av sig själv man lägger ut trots allt.


15 - Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
Nej.


16 - Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Ja.


17 - Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar
Nej, inte vad jag kan minnas. En smula upprörd kanske...
18 - Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Ja.
 19 - Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Känner inte till några vidare nackdelar, förutom att det är gravt beroendeframkallande. Man tänker ständigt på nästa inlägg och mår dåligt om det går för lång tid mellan inlägg.


20 - Tror du att du fortfarande bloggar om två år?
Ja, jag hoppas det. Det här är så nära mina memoarer jag kommer!

21 - Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten.
Det är valfritt! Jag skickar passningen till den som vill ha den. Men tala gära om så jag vet var jag ska läsa era svar.

Inga kommentarer: