måndag 16 augusti 2010

FRÅGA DOKTORN

En grej som jag funderar på: Är man utsatt för större risk, rent procentuellt, att drabbas av bröstcancer om man har stora tuttar? Det vill säga, ökad utsatthet för cancer med ökad cupsize. Jag försöker inte vara rolig eller dryg, medaljen måste ju ha en baksida, jag bara undrar.

Imorgon ska jag till doktorn. Inte av canerogena skäl och jag kommer heller inte ta upp den här frågan, med risk för att framstå som en komplett jubelidiot (roligt ord). Jag fortsätter helt enkelt att undra.

2 kommentarer:

. sa...

Då ska jag ge dig svaret.
Det korta svaret är ja, men det är en ganska marginell skillnad.
Det är mängden bröstkörtelvävnad som ökar risken. Har man större bröst har man ofta mer körtelvävnad. Men det är inte mycket mer av just körtelvävnaden. Den kan vara lika stor som i ett litet bröst.
Däremot har man ofta mer fettvävnad i brösten. Och fettvävnaden i sig ökar inte risken.

Malin sa...

Tack Kimpan! Du är en välutbildad pärla!