onsdag 25 augusti 2010

OM JAG FÖRT PROTOKOLL...

Nu har jag, under två kvällar, deltagit i fyra timmars föräldramöte. Dvs mer än man borde behöva få i sig under ett helt läsår. Den första timmen av båda mötena (det igår för Elvira och idag för Gustav) var dessutom exakt likadan. Ett inledande tal av biträdande rektor som rent ordagrant var detsamma idag som igår. Hon berättade exempelvis båda kvällarna att hon bara är biträdande och att enheten Stenhamra + Uppgård har en rektor. En Lillemor Berquist. Som verkar vara svår att få se i verkligheten. Igår var mötet för förskoleklass, ettor och tvåor. Idag var mötet för treor, fyror och femmor. En ganska stor del av denna skolenhet med andra ord. Och man kan tycka att rektorn för denna enhet borde finna, både tiden i sin planering och viljan i sig själv, att dyka upp på något av dessa möten. Kanske är det så att hon inte vågar. Möta hettan, så att säga. I lågstadiet är föräldrarna ängsliga, i mellanstadiet mer taggiga och utåtagerande och inget av det är speciellt tilltalande för den som är ansvarig. Men ändå. It's her frickin' job, man.
Men! Eftersom hon inte dök upp på mötena och heller inte svarat på mitt mail tänker jag hävda att hon inte finns på riktigt. Tills motsatsen bevisats.

En annan grej. Jag vet att jag inte är världens bästa förälder, jag kommer inte ens nära. Men den här klubben för inbördes beundran, det här föräldragänget som alltid sitter längst fram, som fullkomligt bombarderar den av skolan representerade panelen med frågon redan innan någon av dom hinner öppna käften, dom. Dom får mig att må fysiskt illa. Och även att lämna sagda möte i förtid.
Ni skulle ha hört suset av förfäran som gick genom detta gäng då det plötsligt gick upp för dom att det nu, eftersom klasserna nu slagits ihop, fanns två klasskassor och två kassörer. WHAT TO DO?!

Get a life. That's what.

Inga kommentarer: