tisdag 22 november 2011

84 000



Idag slutade jag tidigt, och eftersom det snackas så fantastiskt mycket om att det är första advent på söndag, så var min plan att rusa hem och jula till vårt hem en smula. Och eftersom allt jag gör, om än bara i tanken, har ett soundtrack så hade jag också idag en plan. Jag ville göra årets första julpyntande till Jewels julmusik. Jag har en skiva som Carro bränt till mig och jag trodde att jag visste precis var den fanns. Det visste jag inte. Så jag blev lite galen och tokletade en stund, men så gav jag upp och kastade in första bästa brända skiva i cd-spelaren. Bara det är en sak i sig. Jag lyssnar i stort sett uteslutande på Spotify nu för tiden.

Den här skivan har jag satt ihop själv. Den var bara märkt med ett litet svart hjärta och jag visste inte alls vad som skulle komma.
Men så börjar den rulla. Och det fina med hembrända cd-mixar är att genom att lyssna på dom kan man förflytta sig tillbaka till den tid, den stund och den sinnesstämning man befann sig i, då när man komponerade.
Det var fint.

Ett av spåren drabbade mig hårdare än alla de andra tillsammans. Givetvis den featured här ovan. The Magic Numbers med Undecided.
Jag hittade TMN sent i livet och då genom Fredrik Virtanens bok. Jag har bloggat om detta förut. Det var ju även genom honom som jag hittade hit, till blogger och valde att flytta hit. (Det första trevande inlägget ifrån maj 2007 kan man läsa HÄR).
Men det har inget med saken att göra. För jag har ett sånt fantastiskt minne från den här låten som ramlar över mig varenda gång jag hör den. Och nu var det så länge sen sist.
Minnet är från den 15 juni 2007 (ibland är det oerhört bra med blogg - den minns så korrekt). Carro och jag hade varit på Debaser Medis och sett Shawn Colvin. Ni kan läsa om det HÄR. En perfekt konsert på en helt underbar försommarkväll.
Och jag ser så klart för mig hur jag hoppar in i den här taxin när jag ska åka hem. Utanför fönstret är luften ljum och Stockholm ter sig varmt och vänligt och som en skön plats att leva. Så som jag, som en flicka från landet, aldrig annars upplever det. Och jag är så uppfylld av en grym konsterupplevelse och av en kanonkväll med Bästa Carro. Livet. Är. Så. Jävla. Snyggt. Helt enkelt.

Då shufflas Undecided fram. Och kommer för alltid vara ett ögonblick i livet som jag ser tillbaka på som ett hundra procent perfekt.

Det var egentligen bara det jag ville säga med den här videon.

Inga kommentarer: