onsdag 13 maj 2009

LET 'EM HAVE IT

Eftersom jag inte har bättre för mig denna dag så lyssnade jag på Hallå P3. En diskussionstimme med ett ämne för dagen där man är välkommen att ringa in med sin åsikt. Idag avhandlades homofobin i vårt land, extra aktuellt då RFSL's ordförande Sören Juvas blev misshandlad utanför polisstationen i Moldaviens huvudstad Chisinau natten till tisdag. Han befann sig i staden för att delta i deras motsvarighet till Pridefestivalen. och det var när han talade om detta för några konstaplar som han blev förd till polissationen. Det var orsak nog. Och när han släpptes blev han alltså misshandlad av en väntande mobb.
Riktigt så tufft är ju inte läget i Sverige. Jag antar att det var det programledaren Ehsan ville att vi skulle ringa in och berätta om. Men istället blev det ganska hätsk debatt då de enda som ville uttrycka sin åsikt var skånska män i en uppskattad ålder av 25-35. De hade verkligen ingenting trevligt att säga, även om det alla började sina utläggningar med "Alltså jag har inget emot dom, MEN...." Samtliga. Och den ena hade dummare resonemang än den andre men sensmoralen var hos alla den att homosexualitet kommer aldrig att bli socialt accepterat. Och det var inga konstigheter.
Kanske är det så. Men varför har alla trångsynta människor, och det gäller i många fler ärenden än det här, samlats i södra Sverige? Och hur är det Skåne? Var det inte nåt annat land som gjorde anspråk på den delan av vårt land en gång i tiden?

Inga kommentarer: