måndag 25 maj 2009

TOMTAR

En annan grej. Jag åker sällan buss nu för tiden. Nån gång varannan månad kanske, och i lördags när jag gjorde det läste jag tvetydig reklam där ombord.
Det var Orsa Björnpark som annonserade. Det var en bild på vita björnar och de påstod sig ha världens största isbjörnspark däruppe i Dalarna.
Okej, det må så vara. Men i den nedre delen av affischen stod det "Nu ingår även tomten i vårt utbud!" och så var där en bild på en man i grått skägg och luva.
Jag tar för givet att inga barn läser den här bloggen så jag tänker skriva fritt om saken. Det är ju magstarkt, tycker jag, av Orsa björnpark att påstå att man har tomten i sitt utbud av djur och aktiviteter, för som vi alla vet så finns ju inte tomten. Han är en hittepå-figur. Och mannen på bilden är ju inte tomten på riktigt utan en man utklädd för att efterlikna bilden av denna. Det är något av bedrägeri anser jag. Och mitt konspiratoriska sinne börjar genast misstänka att de kanske inte har någon isbjörnspark däruppe heller. De tre vita björnarna på bilden är kanske inget annat än snösprayade brunbjörnar for all we know.

Och bergis kommer jag få fan för det här av Elin.

1 kommentar:

Anonym sa...

jag tänkte på samma sak när jag tog bussen hem idag, om tomtarna dvs. men isbjörnar har de, eva och wilbär heter de.