onsdag 6 maj 2009

MINA EGNA

Igår hörde jag en rolig sketch i P3's Circus Kiev. Det var en låtsasreklam om att man från deras hemsida kunde köpa det perfekta talet. Bara att ladda hem och det skulle passa vid alla olika tillfällen, bara att fylla i luckorna med lämplig information. Typ såhär...

Kära ----
Vi har ju känt varandra sen ----, det är ju snart ---- år sedan. Jag är så glad att få dela den här ------- med dig. Minns du när vi -----, ja fy fan vad roligt det var! Eller den där gången när ------, och du sa de klassiska orden; ------.
Men jag har nog aldrig varit så stolt som ------, mina ögon tåras än idag.

Ja, osv. Ni fattar. Jag tyckte det var så roligt. Vem fan skulle vilja ställa sig på ett bröllop eller annan sorts högtid och hålla ett tal som någon annan skrivit. Läsa från en mall liksom. Noll känsla.

Senare på kvällen igår såg jag något program på TV4 och en av programsponsorerna var talskrivarna.se. På riktigt. Jag går in på sidan och här kan du få ett custom-tal till vilken högtid som helst. Ett tal från chefen till de anställda, för bröllop, student. Det senast sålda talet, visar man, har någon köpt som just "förlorat en vän". Kanske är orden särskilt svåra att finna då. Eller varför inte tjacka ett frieri?
Kära ----
Vi har ju ----- i ---- år nu. Kommer aldrig glömma den första gången vi ------.
Aldrig har någon ------ mig så bra som du. Därför frågar jag dig nu....

Vilket svineri, rent ut sagt. Ska man hålla tal ska man väl tala ur sitt eget jäkla huvud. Eller hjärta. Annars kan man låta bli.
Kanske är jag bara skadad av att under tre år ha hållt föredrag för magister Ageby. "App, app, app! Här är det meningen att vi ska använda våra egna ord. Läsa boken kan vem som helst göra."

Inga kommentarer: