onsdag 19 maj 2010

ETA

Jag läser om den här bussolyckan på Färentunavägen. Alldeles här i närheten. En turistbuss har vält med 32 pensionärer ombord. Minst en har avlidit och många är svårt skadade. Det hela är mycket tragiskt.
Jag läser aftonbladets rapportering. För att det är dit jag vänder mig för substans. Fortfarande. Och som alltid efterlyser man läsabilder från platsen. Man vill se skadade. Man vill se drama. Man vill se räddningstjänsten använda the jaws of life för att komma in i vraket. För det är nyheter. På riktigt.
Men man har väl inte lyckats något vidare. Däremot har man vittnesuppgifter från en av de första bilisterna att passera olycksplatsen. Man har pratat med honom. "Det var folk som haltade." Så säger han. Det är den uppblåsta titeln på artikeln. En buss välte. Minst en människa dog. Många skadades. Ambulanser har kört i skytteltrafik. Och här har vi en livs levande man som såg haltande offer på platsen. Vi fattar att en svår olycka har inträffat. En tragedi för de inblandade, deras anhöriga och i säker följd säkert även för bussföretaget. Vill vi ändå läsa detta? Om haltande trafikoffer. Behöver vi det?

Är det inte riktigt rövig rapportering? Eller är det bara jag.

Inga kommentarer: