onsdag 16 juni 2010

ANDY

Vi bor ju i en hyreslägenhet och det här med våra tv-kanaler har varit lite av ett mysterium sen vi flyttade in. Vi har 20-25 olika kanaler. De förra hyresgästerna talade om för oss att man hade en massa kanaler men att man inte på något vis betalade för dessa. Andra bekanta här i området talar om att vi är tillhandahållna en bunt kanaler och att en månatlig summa pengar för detta ligger på (den redan svinhöga) hyran. Man kunde dock inte klargöra vem som förser oss med tv-kanalerna.
Hur som helst. Vi tittar oerhört lite på tv, det är mest barnen som kollar barnprogram, men vi har kunnat konstatera att på sistone har det varit riktig risig bild på nästan alla kanalerna. Sådär grynigt så att man liksom inte orkar titta. Vi har löst detta genom att titta på film istället, men tänkt att vi, i framtiden, ska kolla upp vart man bör rikta sina klagomål.

Idag när jag kom hem flög granntanten på mig och talade om att hon ringt Canal Digital idag och klagat på dålig bild. Tydligen är det dom som ombesörjer vår tv-situation. Canal Digital hade vänligen upplyst tanten om att det skulle kosta henne tusen spänn om de skulle komma hit och behöva fixa nåt. Hon hade då sagt tack, men då klarar jag mig hellre utan tv, för tusen kronor har jag faktiskt inte över till er. Även om hon inom sig grämde sig över att behöva se kronprinsessans bröllop i grynig bild på lördag.
Så var det med det. Och personligen var jag heller inte intresserad av att ge utsugarna på Canal Digital tusen spänn för att komma hit.

Det tog väl en halvtimme ungefär så ringde det på dörren. Och där utanför stod en man i Canal Digital-uniform. Han ville komma in och kolla statusen på mitt uttag. Och jag lät honom.
Han fifflade bakom soffan en stund. Sen suckade han och talade om att nej, det var ju sannerligen inte bra det här. Så gick han igen. Han skulle leta efter "var grejerna sitter". Jag förklarade att jag var nyinflyttad och hade noll koll. Du, sa han. Det är ingen som har koll här.

Sen försvann han iväg. Och nu undrar jag om jag, i sann housecall-by-handyman-i-blåbyxor-anda är skyldig honom tusen spänn?

Inga kommentarer: