söndag 31 oktober 2010

VI ÄR ALLA LÖV PÅ SAMMA TRÄD

Förra söndagen lysnade jag på Digilistan i P3 och skrev ganska ingående om detta. I ett av de inläggen berörde jag, i lätt hånfull ton, TV4's nya lördagsunderhållning "Så Mycket Bättre". Jag hade då inte sett programmet men igår kollade jag in det andra avsnittet.
TV4 har samlat ihop ett gäng av våra mest folkkära musikartister i ett hus på Gotland. Eller ja, våra mest folkkära artister och Christer Sandelin som vi brukar säga. Eller var det, våra mest folkkära artister, Christer Sandelin och popsnöret September kanske? Nåväl, de här människorna känns relevanta i lite olika utsträckning kan man säga. Och meningen är att de ska sjunga varandras låtar och sedan höja varandra till skyarna.

Och nu tror ni att jag ska börja hacka och spy över hela produktionen. Spotta mina vanliga cynismer. Men det kommer jag inte göra. För vissa saker kan få till och med Satan att bli religiös. Som farmor brukar säga. Bortsett från det här med musiken har man ju rippat Stjärnorna På Slottet rakt av. Men det struntar jag i. För den här produktionen har ändå mer hjärta och värme. Och naturligtvi har den sina lökiga stunder, men jag är såld. Jag tyckte att det var riktigt fint och kändes faktiskt äkta. Alltihop förutom Christer Sandelin,  men vad jag förstår så har han fått hjälp nu.
Programmet igår tillägnades Thomas Di Leva, vilket innebar att alla de andra skulle tolka någon av hans låtar. Den allra bästa tolkningen gjordes av Plura (inspelningen är gjord innan han så näsligt åkte in för innehav) som sjöng Miraklet. Det var fantastiskt fint. Och Petter och Di Leva höll varandra i handen och världen var en vacker plats.
Jag må vara en lättsåld sentimental mupp, men då bjuder jag på det. Jag gillar det! Och jag ser fram emot Petters program.

Inga kommentarer: