tisdag 30 oktober 2007

BOKTIPSET

Jag antar att ni sitter några stycken därute och funderar för er själva, lite sådär angående vad jag läser just nu. Och vem är jag att undanhålla sådan viktig information?
Just nu läser jag en mycket underhållande bok som heter "Att älska som en porrstjärna". Det är Jenna Jamesons självbiografi. En vida känd och mycket blond vuxenfilmsaktris. Det är en, på en och samma gång, tragisk, rolig, hemsk och rar bok. Enda problemet är att jag inte kan läsa den på bussen eftersom varannan sida är nakenbild av själva författaren. Nåt ljushuvud på VeckoRevyn är citerad på bokens baksida; "Jag sträckläste boken, TROTS att den är på över 600 sidor!" 350 av dessa är då bildsidor.
Men Jameson skriver roligt, tillsammans med en spökskrivare, och bjuder verkligen på sig själv. Men jag vet inte... det är kanske nåt som kommer med yrket? Det är fina sentimentala stunder som återges då hon sitter tillsammans med sin pappa och bror och tänker tillbaka på de första gångerna de tog syra tillsammans. Vilket osökt ledde dem fram till minnet av första gången de tog koks tillsammans. Det är ingen solskenshistoria naturligtvis. Men den sista sidan i boken är en bröllopsbild så ett lyckligt slut har den i alla fall.

Sen är jag tvungen att avsluta min lilla serie om Camilla Läckberg. Jag har nu läst allt hon har skrivit om sitt alter ego Erika Falck. Tyskungen var den sista och absolut sämsta boken. Vid min gud, så långsamt det går. Jag tror att läsaren kommer på hur morden har gått till innan Läckberg ens själv har gjort det.
Men rent privat har det ju ordnat upp sig för författaren. Den största skillnaden mellan bokhjältinnan och Läckberg själv har ju varit det att Erika Falck har varit gift med en polis istället för verklighetens Micke Läckberg som är typ... ja nåt tråkigt. Men nu har hon skilt sig och dejtar Martin Melin. Robinson-Martin. Som faktiskt är polis. Som hon tackat så vänligt i slutet av sina böcker för allt han har ställt upp med i research-arbetet. Tjena.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Läskigt att du tycker Tyskungen är dålig. Att du överhuvudtaget tycker att Camilla Läckberg är dålig. Personligen tycker jag att hon är fantastisk, en konstens mästare. Om du inte tycker om hennes böcker kan du ju läsa serietidningar istället, det skulle nog passa bra för dig. Men jag kan ju ha fel. Men var det inte så att hennes debutroman blev utvald till en av årets bestsellers? eller?

Lär dig uppskatta konst. Det är allt jag har att säga.

Anonym sa...

Hahahaha! En så fruktansvärt rolig kommentar!!!
Synd att jag inte sett detta tidigare!
"Lär dig uppskatta konst!" Hahaha
En uppmaning levererad med tafflig svenska.
Men visst serietidningar är bättre än Läckbergs dravvel!