tisdag 30 oktober 2007

HOPPAS HON GÅR IGENOM

I eftermiddag ska jag ta med Elvira på 3-årskontroll på BVC. I förväg har vi fått ett frågeformulär som vi skulle fylla i. Kontrollen handlar om kostvanor och språkutveckling. De vill veta vad och hur och när hon äter. Ganska detaljerat. Jag kan inte minnas att jag nånsin blev såhär uppkollad med Gustav. Men jag kan minnas från hisorielektionerna att det gick till ungefär såhär i 30-talets Tyskland.
Och frågorna är så förbannat stelt och puckat ställda och jag var irriterad i morse när jag fyllde i det så jag svarade lika stelt och puckat. Sen ångrade jag mig lite. Men jag har skrivit med bläck, så det är väl bara att gå dit och skämmas. Alternativt tipexa hela skiten, men det skulle väl se ännu värre ut.

Vem/vilka bestämmer vad barnet ska äta?
De två halvmänskliga individer som fött och fostrat BARNET bestämmer också således över BARNETS födointag.

I vilket/vilka sammanhang tycker barnet om att röra på sig?
Det har, till dags datum, inte förkommit några situationer/sammanhang då BARNET uppvisat några som helst tendenser till att INTE vilja röra på sig.

Även om vi föräldrar blott är lekmän ter sig BARNET enligt vår uppfattning vara fullt friskt och normalt. Hon talar rent och i fullständiga meningar. Detta trots att hon får en glasspinne nästan varje dag efter maten.

Jag är barnslig, jag vet.

Inga kommentarer: