tisdag 4 augusti 2009

BITE ME!

Vet ni vilken fråga jag hatar mest av alla just nu? En som man får så fort man träffar på någon man känner. Och som man själv då ställer, plikskyldigt, tillbaka.

"Vad har ni gjort i sommar då?"

SOM jag avskyr den! Till viss del för att den liksom markerar att sommaren nu är på god väg mot sitt slut. Men främst för att det är en fråga som kräver stora och utsvävande svar. Det är en fråga som ger prestationsångest.
För man vill ju säga att man...vandrat inkaleden med barnen på ryggen, byggt en friggebod, flugit luftballong över alperna (en i en ballong man sytt själv), lagt nytt tak på huset, målat om sommarstugan, tagit simborgarmärket, skrivit en roman, vunnit grill-SM, haft en kärleksweekend i en gondol i Venedig, jagat björn, haft ett litet stånd på Kiviks marknad, seglat jorden runt osv osv.

Men helt ärligt så har jag ju inte gjort någonting av det där. Så man står där och försöker komma på nån liten grej, gjorde vi inte någonting...den där dagen, den där enda gången? Äh, jag kommer inte på det...

Nästa gång någon frågar ska jag säga att jag tvättat badhanddukar på min semester. För det känns som att det varit min främsta syssla. Jag tvättar dom, torkar, viker och lägger in dom i skåpet. Tio sekunder senare ligger dom i en blöt hög på altanen.
Det andra jag gjort är att ha varit bitter och grinig. Men det framgår här med största tydlighet gissar jag.

Inga kommentarer: