söndag 9 augusti 2009

SKÄMSLÄSA

Igår skämsläste jag Sjöjungfrun, Läckbergs bok, när vi var och badade i Husbygropen (Munsö, inte den läskiga förorten). På bokens framsida står det skrivet; "Kommer att läsas under varenda strandparasoll i sommar... Maxat med underhållning."
Och jag tänkte att, fan heller. Jag kan inte stå för att jag läser samma jävla bok som alla andra. Så jag behandlade den som vore det en porrtidning jag haft med mig till den allmänna badstranden. Jag smusslade den ur väskan, noga med att dölja både dess fram- och baksida. Sen låg jag där och läste lite oroligt och hade ärligt svårt att koncentera mig eftersom jag var rädd att någon skulle komma på mig. Varje gång en anonym solbadare passerade mig och min filt gömde jag boksidorna under en handduk, som om det var möjligt att avslöja mig, att lista ut vad jag läste, utifrån sidonumreringen.

Det går förbannat långsamt att läsa den här boken. Det går att utläsa bara genom hur många gånger jag nu faktiskt bloggat om den. Ibland blir jag rädd att jag är lite som en bögknackare. En person som är vansinnigt öppen och otäck i sitt hat mot homosexuella bara för att dölja att man är gay själv. Att jag, genom mina bloggpåhopp på Läckberg, skulle dölja min kärlek och beundran för densamma.

Så är inte fallet. Och jag bör nog sluta nu. Innan min blogg kommer i toppen vid en eventuell googling av hennes namn. Hehe.

2 kommentarer:

Elin sa...

Men det här är ju perfekt. Låt oss byta hemlisar med varann. Jag har nämligen också läst Läckberg, allihop! Och jag hatar mig för det! På varje hostel i Australien fanns en hylla med kvarlämnade böcker man fick ta om man ville, och alltid stod Läckberg där, på varenda jäkla ställe jag kom till. Så jag hade det som ursäkt. Att de var gratis. Men när jag läste dem så mådde jag så dåligt över mig själv att jag blev tvungen att sucka och himla med ögonen ibland, så att folk skulle fatta att jag läste dem bara för att de var de enda som fanns.

Hon skriver förjävligt! Upprepar samma mysiga jävla meningar bok efter bok! FY FAN säger jag!

Det enda roliga är... "Jag vill tacka min fina söta man"... tick-tack-tick-tack.. "Jag vill tacka min fina man och jag vill också tacka Martin Melin för hjälpen bla bla".. tick-tack-tick-tack... "Jag vill tacka min pojkvän Martin"... eller va det nu står i den sista. DET är i alla fall kul!

Anonym sa...

du är tokig du malin, på gränsen till knäpp. antingen läser man en bok för att man tycker om författaren, för att innehållet verkade intressant eller för att man blivit tipsad om boken. INTE för att man måste kolla om den verkligen är så dålig som man tror.