söndag 22 februari 2009

CAMA

Jag har tipsat om Sophia Somajo i mina Spotify-listor. Både gamla Stockholm Calling (tror jag) och nya I-Rony (why do I want you - now that I can't have you - why didn't I just want you back when I had you).
Och nu läser jag i det fina magasinet Vällingby Independent (bara det är ju värt ett eget inlägg...) om Somajo som tydligen har sina rötter i Kälvesta.
Hon har spelat in sin nya skiva på en bärbar dator hemma i sitt sovrum. Och nu vägrar hon att ställa sig på någon livescen. För att det, som hon förklarar, är så så förutsägbart. Alla svenska (!) artister som släpper skivor ska genast ut på turné för att marknadsföra sig. Det tycker hon är töntigt. Mainstream. O-cred.
Istället ska hon göra spelningar med webkamera. Från sitt sovrum. Det är coolare. Når ut bättre.

För en född konspirationsteoretiker som jag låter det skumt. Jag anar ugglor i mossen, så att säga. För det är ju sant. Visst ger sig de flesta artiser med nytt material ut på turné. Men jag trodde inte att det ansågs som ett straff.

Inga kommentarer: