torsdag 5 februari 2009

UR KATEGORIN "SAKER SOM SKRÄMMER MIG"


För ett tag sen fick jag en En härlig bok. Jo, den heter så. En. Härlig. Bok. Skriven av den fruktansvärt obehagliga Mia Törnblom. Eller ja, skriven och skriven. Känslan jag får när jag tittar i den är att hon tagit en massa amerikanska nonsensfraser och översatt till svenska dito. En fras för varenda av årets dagar.


Jag klipper lite ur förordet:

Min sanning är att livet blir mycket roligare om vi tänker att vi är härliga och att alla andra också är det.

I den här boken har jag samlat tankar, idéer och budskap som jag tycker är viktiga. Tänkvärda ord om sådant som vi behöver påminna oss om för att kunna må bra, utvecklas, vara lyckliga och njuta av livet!

Varje morgon förbereder jag mig inför de kommande 24 timmarna och hur jag vill leva dessa. Ibland väljer jag ett tema för dagen, andra dagar övar jag, till exempel, på tacksamhet.

En sista sak: Kom ihåg att du är härlig!


Sen börjar det. Varje dag har ett "budskap" och plats för egna anteckningar. Min bok är ännu tom på dessa. Men jag kan bjuda er på några tänkvärda sanningar om livet. The gospel, according to Törnblom.


Oro är den ränta vi får betala när vi lånar bekymmer från morgondagen


Kom ihåg att ibland gör vi fel, men vi är aldrig fel


Vad du ÄR kommer alltid vara viktigare än vad du gör


Att leva är att välja, att inte välja är också ett val


Glöm aldrig bort att du är den viktigaste personen i ditt liv


Och så dagens. Ledorden för denna dag:

Alla människor ler på samma språk


Vad i helvete betyder det? Jag blir bara illa till mods av den här boken. Den är totalt bortkastad på mig. Och om Mia Törnblom skulle googla sig hit och bli upprörd så kan hon ju trösta sig med att själva anledningen till att hennes visdomar är bortkastade på mig måste ju vara att jag är totalt O-härlig. Obotligt oemottaglig för det här nonsensjiddret. Bitter & cynisk. Ni kan skriva det på min gravsten. Men detta till trots levde hon ett fullkomligt tillfredsställande liv.

Inga kommentarer: