torsdag 19 februari 2009

COME CRYIN'

Lämna gärna en kommentar om jag har fel, men jag tror att det var integrationsminister Nyamko Sabuni som kommit upp med förslaget om en hotline, en öppen telefonlinje dit man ska ringa om man upplevt sig illa behandlad av lagens finaste. Om man träffat på en, eller för all del flera, poliser som inte uppträtt regelrätt. Då ska man ringa det här numret och berätta sin historia. Och sen är väl tanken att man ska gå vidare från där på lämpligt vis.

Och jag vet inte jag. Om det är bra grej. Vad jag dock vet är att de i svarande ände av den här linjen kommer att få det hett om öronen. Så att säga. På göteborgskt vis.
Inte för att jag tror att alla konstaplar är ruttna. Utan för att jag tror, utan att egentligen veta det minsta, att en ganska stor procentuell del av alla som hamnar i nån sorts samklang med ordningsmakten i efterhand känner sig VÄLDIGT utsatta och felbehandlade. Att poliserna varit dumma. Orättvisa. Inte alls mjuka och snälla. Kanske har de höjt rösten. Hållt jättehårt i armen. Och vem skulle då inte greppa chansen att få ringa upp en förstående telefonröst och tala ut om detta. Ett sorts de kriminellas BRIS. Fin tanke det där.
Men det är ju inte polisens jobb att glida runt och säga tack, och snälla och ursäkta och hoppsan lilla vän. Heller inte att göra rasistiska uttalanden och utöva övervåld. Så klart.

Naturligtvis finns det rötägg. Fel person på fel plats. Inom alla yrkeskategorier kommer det alltid att finnas människor som inte borde finnas där (eller på någon annan plats i vissa fall). Och givetvis, ju större din yrkesgrupp är - desto fler puckon, rent procentuellt, kommer där finnas.
Men jag tror i alla fall inte att man kommer åt just de inom polisen på det här viset. Det känns mest som slöseri av resurser.

Inga kommentarer: