torsdag 26 mars 2009

BRING IT

Sverige har just upptäck det här med roasting. Det kan knappast ha undgått någon. Två tv-kanaler kör varsin programserie där kändisar roastar och roastas. Och på diverse humorsajter gör man detsamma. Hej vilt.
I USA har man roastat i typ hundra år. Men nu har svenne banan kommit på det. Då ska man låtsas att det är helt splitter nytt. Som att det är lite vår uppfinning det här. Med att sätta en person i rampljuset och sen ska ett helt gäng andra trasha denna någon till förbannelse. Man ska skitsnacka. Allt är okej. Så länge det står i manus.

Jag är inte såld på det här. Har inte ens brytt mig om att titta på vare sig Schyfferts eller SVT's program. Tycker det är löjligt. Pinsamt.
Men så kommer jag att tänka på ett forum där det kanske vore spännande att roasta. Befogat liksom. Jag tänker arbetsplatsen. Nåt för personalfesten. Eller en helt vanlig lunchrast. Man kunde sätta upp Per eller Ing-Britt eller vad nu vederbörande än må heta, i heta stolen mitt i rummet. Och så skulle man få häva ur sig de mest fruktansvärda (manusförberedda naturligtvis) saker om och inför denne. Få lätta sitt hjärta så att säga. All bets are off. Man får attackera allt. Tills Sune eller Majvor eller vad den nu hette börjar grina eller drar i nödbromsen. Hur det nu går till.
Vore det inte festligt? Eller har jag helt fel?

Inga kommentarer: