tisdag 10 mars 2009

TUBA LITE!

Skrev igår att jag kollade klipp från P3 Guld-galan. Skönast är de otippade låttolkingarna. Av "fel" artister så att säga.

Länkar till några som jag gillade. Av olika anledningar.

Rikard Wolff. Lätt störd, mycket otäck. Mörk röst och usel engelska. Men han tolkar Johnossis 18 karat gold. Som redan från början är en bra låt. Och man kan inte låta bli att tycka att han är ascool när han sitter där och bräker fram låten. Samtidigt som han sippar whiskey och får en lapdance. Genialt.

http://www.youtube.com/watch?v=m8hHBwSGAE8


Nåt annat, som var vackert på ett helt annat vis, var Sanna Nielsens (ja, jag vet...) tolkning av Håkan Hellströms Kärlek är ett brev skickat tusen gånger. Själva videon är inget märkvärdigt, men det är fint för att det är Håkans ord och hennes vackra och ledsna röst. För i jämförelse, och det här hamnar jag väl i helvetet för, är Håkans röst bara... ledsen.

http://www.youtube.com/watch?v=-Gl7Oss_FxA

En tolkning som egentligen var helt överflödig, för det låter så vansinnigt likt originalet, men ändå är rolig är Wille Crafoord i kistan. Han gör Markus Krunegårds Jag är en vampyr. Som är en jätteskojig låt. Deras röster är snarlika, tycker jag. Men det är skickligt att framföra en låt liggandes på rygg i en vampyrkista. Och ändå behålla lite värdighet...på nåt vis.
Hela världen är så underbar - om man är korkad, dum och glad.

http://www.youtube.com/watch?v=Uh-EigXw8u4


Dagens tips från coachen. Nu kan jag inte komma på fler ursäkter till att inte dammsuga.
På återseende.

Inga kommentarer: