söndag 8 mars 2009

HAVE YOU HEARD?

Den HÄR nyheten toppar aftonbladet just nu. Det handlar om att det finns en del svenskar som är fast i den här hemska cyklonen som är på väg att drabba Australien.
Ska vi tippa att den hemska cyklonen kommer att drabba rätt många fler australier än svenskar? Jag vet. Jag har skrivit om det här förut. Men det gör mig fortfarande svinirriterad. Hur en nyhet inte är en nyhet om inte svenska människor är drabbade. Inte av lika stort värde åtminstone. Är det kanske att vara mån om sina egna, sitt eget folk? Eller är det bara svineri?
Minns när det brann så förbannat i Australien för ett tag sedan. P3-nyheterna fick en svensk man på tråden. Han berättade skärrat att han bodde typ tio mil från bränderna. Han kunde se röken på himlen. Detta var alltså mer intressant för de svenska lyssnarna, en svensk snubbe som kunde se rök på himlen, än att prata med någon stackare av australisk härkomst mitt i skiten.

Stört.

Men vi bortser från det nu. Och lyssnar lite på Robbie och Frank Sinatra när de sjunger It was a very good year, istället.

1 kommentar:

Elin sa...

Ha. Verkligen bra skrivet, jag blir också tokig på sånt där. Till exempel tror många att det var Thailand som blev värst drabbat av tsunamin när det ju var mycket fler som dog i Indonesien. Det är helt och hållet mediernas fel eftersom de i stort sett bara rapporterade från just Thailand, för där råkade det finnas flest svenskar... Huga!