onsdag 4 mars 2009

* I GUESS

När jag gick på gymnasiet hade jag två små papperslappar fästa på min datorskärm. Av nån anledning, lika okänd som varför jag minns detta. Det är ju faktiskt flera flera år sen nu.
Den ena var ett citat där det stod; "Instead of studying for finals, why not just go to the Bahamas and catch some rays. You may flunk, but you might have flunked anyway. That's my point."

Den andra var en liten seriestrip, minns inte vilken. Men det är en anka. Som ska göra sitt meteorologiska slutprov. Han har fått en bild. "Namnge molnen på bild A" står det. Och bilden visar tre olika molnformationer. På sista bilden har ankan namngett dem. "A - Gunnar B - Leif
C - Britt-Louise"

Ah, College-humor. Jag tyckte inte mycket om att plugga, det gjorde jag i sanning inte.
På högstadiet var jag typ först med att få internet hemma. Och det var ju att... catch a break, så att säga. Minns att jag skulle göra ett engelskaarbete om New York i samma veva. Sökte upp en toklång och dito komplicerad text om The Five Burroughs of New York. Och jag, mitt nöt, printade ut hela skiten och lämnade in den som den var. Utan att skriva om ett ord.
Det gick ju inget vidare, naturligtvis, och jag lärde mycket efter det.

Och jag minns, med en viss del värme och inte bara vämjelse i hjärtat, det utdragna tjutande ljudet från modemet när man försökte koppla upp sig. Stor chans att försöka smyga där med sina näthabits.
Då var han mindre cool och mer som en ganska gnällig kärring min pappa. När han väste; Men för i helevet Malin! Gå och lägg dig! om man bara ville koppla upp sig litegrann. Mellan midnatt och gryning.

Inga kommentarer: